About Me

My photo
What's there to say? My name is Haidi, and I'm me like only I can be. middle age of 20's, still bujang trang tang tang, much into guitar and photography. a degree holder in quantity surveyor (UTM Skudai, 2006), a project manager in this local construction industry, also a part time student @ Niosh(safety construction management) and also a freelance photographer.bla bla bla..well..life is strange, and together my friends and I live it to it's fullest.this is my life.nothing much about me..

Monday, November 1, 2010

The First Step "all about basics"


F2.8, ISO 100, 1/100
F2.8, iso 200, 1/125
Actually ni 2nd blog tutorial Dslr n Photoshop aku..the 1st one aku dah delete dah..terpakse delete..tp skg ni ase regret lak delete..haha

Tapi xpe la..aku try buat sekali lagi..start from beginning..ni kra 1st entry aku..reason aku wat blog ni pn sbb nk share pe yg aku tau ttg photo editing, ttg shooting n yg paling penting aku nak jadikan blog ni platform utk aku sendiri belajar n improve skill aku dlm bidang photographer ni...insyaAllah..

Aku try nak explain dlm bahasa yg paling mudah difahami, klu xfhm gak xtau la..haha kay, utk 1st entry ni aku just nak bgi sipnosis sket la all about basics ni..Dari name blog korg leh tau yg aku nak share ttg 3 elemen penting dlm photography ni.

1. Aperture- Luas bukaan 'blade' pada lensa. Nombor F besar bermaksud bukaan tingkap/blade adalah kecil, so kurang cahaya yg boleh masuk, gambar akan jadi gelap dan begitu sebaliknya

(F kecil - bukaan besar-cahaya byk masuk-gambar terang)


2. Shutter Speed - Kelajuan 'blade'/tingkap utk tertutup dari menerima cahaya masa kite tekan button shoot tu
( shutter speed laju, cahaya kurang masuk, gambar akn jadi gelap)


3. ISO - Sistem yang digunakan untk mengukur sensitiviti cahaya
(iso yg besar-lebih sensitif terhadap cahaya-gamabr lagi terang)

Ciri-ciri utk ketiga2 elemen ni :

Aperture

semakin besar nilai F, so semakin kecil bukaan blade camera anda, so depth of field akan jadi lagi besar, sesuai utk gambar scenary, landscape n potret family.

DOF ni jarak yang  fokus bagi camera korang la, lagi besar DOF, so sume subject korg akan sharp termasuk background

DOF kecik sesuai klu korang nak bg satu subject je terang, yang lain sume blur (contoh gmbar tapak kaki kt ats tu). DOF kecik=nilai F kecik=hanya satu subject akan sharp. make sure korang gune single titik focus (single AF point) dan focuskan kt subject yg korang nak bg sharp tu..






1 comment:

Akulah Aqilah Itu said...

expert in photo, amateur in dating. aww. =)