About Me

My photo
What's there to say? My name is Haidi, and I'm me like only I can be. middle age of 20's, still bujang trang tang tang, much into guitar and photography. a degree holder in quantity surveyor (UTM Skudai, 2006), a project manager in this local construction industry, also a part time student @ Niosh(safety construction management) and also a freelance photographer.bla bla bla..well..life is strange, and together my friends and I live it to it's fullest.this is my life.nothing much about me..

Thursday, November 4, 2010

Spices Of Photography



Corak (pattern) : credit to Farah, my scrap book of life (must view her photo, nice!!)
 























Corak (Pattern) - paver block

Rencah Dalam Mencantikkan Gambar

Actually gambar yg cantik depend pada kemahiran photographer tu..ape yang dia nak dalam gambar yang die shoot, apa yang die imagine..sume ni mmg penting..setakat main shoot je sume org pun boleh..gear yang canggih manggih ni just membantu dalam kualiti gambar je..even yang pkai compact cemera biasa pun boleh hasilkan gambar yg lagi cantik dari DSLR kalau die kreatif n boleh master kan ketiga2 elemen asas yang pnh aku cite kt entry sebelum2 ni..

bkn la aku nak kate yg Dslr ni membazir je..pkai compact camera biasa pn boleh..aku sendiri pn gune dua2 jenis camera ni...mmg la ade beza dari segi kualiti, tp aku ae sorg kwn yg xde Dslr, just gune camera biasa, tp gambar yg dia hasilkan mmg superb!!aku sendiri pn byk belajar ngn die...

nak jadi photographer yg mantap korg kene alert ngn surrounding korg..korang dah ade subject, tp klu setakat subject tu seketul je xguna gak..so kene cari something/background utk match ngn subject tu...kt sini aku nak cite sket la bberapa rencah atau elemen yg mmg klu korg perhatikan btul2 mmg sentiasa ade kt sekeliling korg..gambar akan jadi lagi cantik kalau ade elemen2 ni..so please..be alert...

1. Corak (Pattern)

Masukkan elemen pattern dalam gambar korang. Biasanya pattern ni ade satu siri pengulangan shape. Contoh gambar paver block dan padestrian walk yg aku ase selalu korang nampak...






























\




2. Garisan (Line)

Garisan merupakan elemen penting yang boleh menambahkan lagi keindahan dalam sesuatu gambar..Klau angle yg korng shoot btul mmg garis-garis ni boleh burse kan lagi subject yang nak ditonjolkan tu..contoh garisan2 papan lantai, tiang jambatan, garisan tangga atau sekecil2 garisan macam rim tayar basikal..

Garisan dan simetri
 3. Depth Of Field (Keluasan Kawasan Focus)

DOF memainkan peranan penting dalam menaikkan lagi subject dalam sesuatu komposisi. Untuk yang masih xtau lagi. DOF ni gunanya masa nak focus pada satu subject je..so background dan lain2 sekeliling subject akan jadi blur..klu nak tau lebih lagi ttg DOF ni leh bace kat entry aku sebelum ni..


Depth Of Field (Keluasan Kawasan Focus)




4. Simentri (symmetry)

Elemen simetrikal amat sesuai untuk dimasukkan dalam gambar..tp korang kene jaga dgn framing utk gmbar yg ade unsur2 simetri ni..make sure framing utk elemen simetri ni balance..Lihat pada kesesuaian la..cotoh gambar jalan raya yang ade street lighting sepanjang jalan tu, jambatan dsb..
Simetri dan Garisan

5. Framing

Bagaimana kita meletakkan sesuatu subject dalam frame kita. Susun subject dengan faktor sekitaran yang ada. ape yang kite nak bag nampk dalam gambar kite..kadang2 sesuatu benda tu nampak biasa je.tp kalau dimasukkan sekali dalam framing gambar..mcm ade sesuatu value pada gambr tersebut. Contoh gambar yang aku shoot kt PD dulu..main subject member aku tu..tp aku masukkan sekali botol kt pantai n kayu2 yang terpacak tu.. so bg aku la..mcm botol tu pn ade efek kt gambar tu
Framing

6. Tekstur

Tekstur atau keadaan sesuatu permukaan boleh kelihatan mcm 3Dimensi kalau disinari oleh punca cahaya dari satu sudut.. 

Tekstur



No comments: